DEVAM: 10. HAVUZ VEYA BİR TULUM SAHİBİNİN BUNLARIN İÇİNDEKİ SUDA
DAHA FAZLA HAK SAHİBİ OLMASI GÖRÜŞÜNDE
OLANLAR
حدثنا
عبد الله بن
محمد: حدثنا
سفيان، عن
عمرو، عن أبي
صالح السمان،
عن أبي هريرة
رضي الله عنه،
عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم قال:
(ثلاثة لا يكلمهم
الله يوم
القيامة ولا
ينظر إليهم:
رجل حلف على
سلعة لقد أعطى
بها أكثر مما
أعطى وهو كاذب،
ورجل حلف على
يمين كاذبة
بعد العصر
ليقتطع بها
مال رجل مسلم،
ورجل منع فضل
ماء، فيقول الله:
اليوم أمنعك
فضلي كما منعت
فضل ما لم
تعمل يداك).
قال
علي: حدثنا
سفيان غير
مرة، عن عمرو:
سمع أبا صالح،
يبلغ به النبي
صلى الله عليه
وسلم.
[-2369-] Ebu Hureyre r.a. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in şöyle
buyurduğunu rivayet eder: "Üç grup insan var ki Allah (c.c) (kıyamet günü)
bunlarla konuşmaz ve yüzlerine bakmaz:
(Birincisi), müşteriye, malına, onun verdiği bedelden daha
fazlasını bir başkasının verdiğine dair yalan yere yemin eden kimsedir.
(İkincisi), ikindiden sonra (pazara çıkıp) başkalarının malını
haksızca almak amacıyla yalan yere yemin eden kimsedir.
(Üçüncüsü), ihtiyacından fazla olan suyu başkalarına vermeyen
kimsedir. Allah bu kimseye (kıyamet günü) şöyle der: 'Bugün ben de senden lutuf
ve ihsanımı esirgiyorum. Çünkü sen kendi ellerinle imal etmediğin (ihtiyacından
fazla olan) suyu başkalarından esirgemiştin'’.
AÇIKLAMA: Buhari bu konuda dört hadis zikretmiştir.
Birincisi Sehl'in r.a. rivayet ettiği hadistir ki bu konu ile ilgili açıklama
sekiz konu önce yapılmıştı. Bu hadisin, konu başlığı ile ilgisi açıktır. Şöyle
ki, hadisteki bardakta gencin daha fazla hak sahibi olması hükmüne, havuz ve su
tutumu da dahil edilmiştir.
İbnü'l-Müneyyir bu görüşe şöyle cevap verir: Sağ tarafta oturan
kimse, sadece sağda oturması sebebiyle bardaktaki sütte daha fazla hak sahibi
olduğuna göre, bir suda zilyetliği bulunan ve suyun elde edilmesinde emeği
bulunan kimse nasıl daha fazla hak sahibi olmasın?
İkincisi, Ebu Hureyre'nin r.a. rivayet ettiği Hz. Nebi'in
Sallallahu Aleyhi ve Sellem havuzu ile ilgili hadistir. Bu konudaki açıklama,
"köleler" bölümünde Hz. Nebi'in Sallallahu Aleyhi ve Sellem havuzu
zikredilirken yapılacaktır. (Bkz.
6585. hadis)
Üçüncüsü, İbn Abbas'ın (r.a.) Hz. Hacer ve zemzemle ilgili
olarak rivayet ettiği hadistir. Buhari burada gerçekten çok kısa bir şekilde
yer vermiştir. Nebilerle ilgili hadisler konusunda bu hadis daha uzun bir
şekilde zikredilecektir.